mandag den 20. september 2010

Kikset mellemmåltid

Kagendåsen er allerede fyldt igen! Denne gang af lækre sprøde kiks. Jeg fandt min opskrift på sesamkiks frem og mens jeg var i gang, blev det også til Klosterkiks efter en opskrift jeg netop havde set på denne blog.


Kiksene kan spises som de er eller med fx. ost eller pølse og er et lækkert mellemmåltid. Jeg spiser ofte dvs mindst fem gange om dagen (foruden diverse frugt) og i perioder hvor jeg træner meget mindst syv gange. Derfor kræver det nogle gange en pæn portion fantasi at finde på lækre sunde, mættende og nemme ting til alle mellemmåltiderne. Kiksene er et hit da de opfylder mine krav. 


 
Opskriften på Klosterkiks kommer her (så kan jeg altid hurtigt finde den igen):
  • 1½ dl havregryn/byggryn – jeg brugte speltgryn
  • 2 dl frø/kerner gerne blandet eks. birkes, hørfrø, solsikkekerner, sesamfrø eller græskarkerner
  • 6 dl fuldkornshvedemel – jeg brugte 4 dl alm hvedemel og 2dl grahamsmel
  • ½ tsk. salt
  • ½ tsk. bagepulver
  • 1 1/4 dl olivenolie
  • 2 dl vand
  • 1½ spsk. flydende honning
Bland de tørre ingredienser sammen. Tilsæt olie, honning, vand. Ælt godt.
Rul dejen ud (2–3 mm tyk), prik i dejen med en gaffel og skær ud i passende stykker. Evt i mellem bagepapir, så er de også klar til direkte at sættes i ovnen
Bages ved 200 grader i 10–11 minutter på øverste ribbe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar