lørdag den 21. august 2010

Knæskade fortsat

Her er en status på hvordan det går med knæet.

Yderligere behandling
Efter blokaden gik der en uge før end jeg var til kontrol igen. Det var dog for tidligt at vurdere om der var effekt af blokaden, så jeg blev sendt afsted igen uden at være blevet klogere.

Jeg grublede gevaldigt og besluttede mig for at opsøge en sportsfysioterapeut. Jeg har tidligere benyttet Falck Healthcare og har herigennem mødte mange fysioterpeuter, men ingen af dem med specialviden inden for sportsskader. Behandlingen er gratis og jeg har derfor givet det er forsøg. Jeg har dog ikke haft tilfredsstillende oplevelse med dem og derfor ville jeg nu afprøve en privat fys. Formålet med besøget var både at få en sportskyndigs vurdering men også dennes bud på hvad der har forårsaget skaden. Det nytter jo ikke at fikse knæet hvis jeg fortsat gør noget galt der fremprovokerer skaden.

Biomekanikeren:
Jeg har gentagende gang hørt om Biomekanikeren - Kenneth - og kunne få en tid allerede dagen efter jeg ringede. Der var en fornøjelse at møde ham. Han var utrolig grundig i sin undersøgelse af mit bentøj og forklarede hele tiden hvad han undersøgte og tænkte. Endvidere havde han bedt mig medbringe sko og mountainbike. Vi gennemgik indstillingen af mtb'en og klamperne på cykelskoene. Der var ikke her noget grundlæggende galt og det blev kun til et par småjusteringer.

Ved næste behandling fik jeg formet såler der kompenserer for mine deffekter i fødderne, da det med stor sandsynlighed er derfra problemerne stammer. Jeg synes at kunne mærke forbedring idet jeg har ikke gener i knæet konstant. Så jeg krydser fingre for at sålerne er den rette vej frem.

I går var jeg forbi ham igen og fik suppleret med et øvelsesprogram der skal styrke fødder, knæ og hofte. Samtidig blev vi enige om at jeg nu forsøger mig med landevejs cykelture på op til 30 min og med høj kadence. Jep jep allerede i går aftes blev cyklen luftet!

Bispebjerg Idrætsklinik
Forleden var jeg forbi Bispebjerg idrætsklinik, hvor en ultralydsscanning viste, at jeg har en mindre skade på ledbåndet på ydersiden af knæet. Lægens bud er at mine gener skyldes denne skade og muligvis også den forandring jeg har på den ene menisk. Han bekræftede at man ikke umiddelbart bør operere da menisken ser ud til kun at være deffekt indeni (man kan kun reparere hvis det er udvendigt). Han mente heller ikke der var behov for endnu en blokade da jeg kun har mærket begrænset effekt. Mht til ledbåndet er det at væbne mig med endnu mere tålmodighed for det kan tage nogle måneder før end det er helet. Men indtil videre er jeg glad hvis blot det kan holde til øvelser og små cykelture :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar