tirsdag den 16. juni 2009

Nordic24

Efter to døgns uafbrudt regn (op til 160mm) brød solen endelig frem samtidig med starten til Nordic24 2009. Perfekt timing og til stor lettelse for alle os deltagere.

Vores første mand var Jens Martin. Starten foregik med 500m løb (i cykelskoene!) og derefter op på cyklen og ud på et 4km startloop for at få spredt feltet. Der gik ikke længe før de første ryttere kom gennem start/mål området og kørte ud på den reelle rute. Men hvor blev Jens Martin af? Vi ventede og ventede og da også de gumpetunge kørte forbi begyndte vi at ane at noget var galt! Åh nej hvilken dårlig start. Selvom vores mål blot var at gennemføre vil man nu alligevel gerne det går godt. Endelig dukkede han op - to punkteringer bare på startloop'et!! Da han havde brugt sin reserve slange ved første punktering var der ikke andet for end at løbe resten af loop'et. Ved start/mål området kunne vi give ham en ny slange og sende ham afsted på ruten med et par opmuntrende kommentarer.
Alt imens gjorde jeg mig klar - jeg var rytter nr. 2. Pyha burde jo vide at opvarmning kan betale sig, men ville ikke bruge energi på det, når det nu ville blive til mange kilometer de næste 24 timer. Det gjorde at starten på min første runde blev hård - når jeg endelig er på ruten skal den jo have fuld skrue men uden opvarmning går kroppen bare i chok og jeg var tæt på at få et gensyn med den banan jeg spiste tidligere! Hehe men rundt kom jeg på 55-56 min - en ganske fint tid. Sporet var 15 km lang og meget mudderet og pløret. Der var sågar en ca 20 m lang og 30-50 cm dyb vandpyt (korrekt betegnelse ville være sø) man skulle cykle i gennem. Uff den gav kolde våde fødder!
Vi fortsatte løbet i gennem med at køre 1-2-3-4, hvilket gav mindst 3 timers pause mellem hver omgang. Først på aftenen skete der det uheldige at Gert knækkede sit geardrop...øv øv øv endnu et uheld! Der stod han midt i skoven og kunne ikke cykle længere. Han havde heldigvis mobilen med og kunne give os besked. Efter lidt panik og kontakt til arrangørerne fandt vi ud af at løsningen var at sende næste rytter ud på ruten hvorved Gert's tur ville blive annuleret og vi havde igen mistet ca en halv time! Resten af løbet måtte Gert og Torben dele cykel da ingen havde et geardrop der passede. Det mistede vi også tid på da Gert og Torben kørte lige efter hinanden og skulle have skiftet sko, chip og sat sadlen ned i skiftet.

Jeg var den første til at køre i mørke. Spændende, det er ikke noget jeg ellers har trænet. Jeg monterede lygte både på styret og på hjelmen og havde ok lys på. Det blev min absolut bedste omgang (ikke tidsmæssigt med humørmæssigt) - jeg hyggede mig totalt og nød den specielle stemning! Jeg synes det var fedt at køre rundt i mørket, kun kunne se sporet i lyskeglen og fra bakken kunne spejde ned mod søen og se de andre lygter bevæge sig rundt på sporet. Trækkende med cyklen op ad en lang bakke fik jeg også hils på Lone. En af solorytterne og hende der lærte mig at cykle MTB. Hun er en sej tøs - hun er lige hjemvendt efter at have cyklet ned gennem hele Afrika!

Det blev ikke til så meget søvn, men fik hvilet mig lidt. Jeg var helt oppe at køre efter min fede mørketur så det tog lidt tid at falde til ro. Men da det blev min tur igen omkring kl 4 var jeg knap så overgearet! Det var egentlig flot at køre mens solen stod op og fuglene kvidrede. Det var bare forbandet stive ben og utrolig fugtig luft så jeg både svedte og frøs hele turen rundt. Heldigvis var der stadig natmad da jeg kom i mål og jeg nød en portion varm karrysuppe efterfulgt af et lang varmt bad! Herefter åbnede de for morgenmaden, så der blev lige tanket op endnu engang inden jeg lige tog en ½ time i soveposen, hvor jeg denne gang faldt helt i søvn! Ahh varm, ren og mæt!

Sidste tur var også en af de gode. Det var fedt at fyrre den sidste energi af velvidende, at det var sidste omgang og at jeg derefter havde gennemført!

Der var feststemning på pladsen de sidste timer mens vi heppede på de sidste ryttere og derefter hyldede vinderne. Fedt at se WATøserne på skamlen - de fik en flot 2. plads i damerækken.

Vores hold nåede i alt 20 omgange - et fint resultatet når det nu var vores første 24 timer løb.

Da jeg kom hjem blev alt det våde og sure tøj smidt i vaskemaskinen og skoene i Rodalon. Derefter kastede jeg mig på sofaen og var klar til 24timers solo i sofa-afslapning. Ahh nu er der under en uge til Sorø Adventure Race, men det må jeg tænke på senere....zzzzz...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar