fredag den 22. juli 2011

Vandretur i Jotunheimen (dag 1-5)

Så er dette års sommerferie allerede minder. Knap to uger med vandring i det fantastiske fjeldområde Jotunheimen i Norge. Der hvor det siges, at Jætterne boede, hvor Norges højeste tinder er, hvor der er gletchere og sne om sommeren og hvor nogle af Norge største naturperler befinder sig.

Dag 1
Vi daffede afsted mandag morgen i bilen og ankom ca 11 timer senere i Bessheim. Planen var egentlig parkering i Gjendesheim - men med en parkeringsafgit på 70 kr pr dag valgte vi at køre 3 km mere og så var parkeringen gratis!

Dag 2
I Bessheim overnattede vi på campingpladsen inden vi næste morgen begav os op og ind på fjeldet. Selvom det var i regn og tåge var humøret højt på grund af glæden over at være på tur igen. Første dag tog vi det roligt og slog allerede lejr ved Russvatn. Lars fandt fiskestangen frem og fangede to lækre fejldørreder, der blev stegt på trangia'en.

Dag 3
Næste dag gik turen til Glitterheim. Der var to ruter at vælge i mellem og vores blev den "interessante" med mange stejle højdemetre - og jo tak det blev det! Først nogle timer i gennem "ur" = sten!! Uff det var hårdt specielt da det begyndte at småregne og stenene blev glatte. Herefter nåede vi til højdemeterne - en stejl passage op ad sten til et pas hvorefter det gik ned igen dog knap så stejlt. Turen op ad krævede at vi var nede og støtte med hænderne men heldigvis havde vi vinden i ryggen til at hjælpe os op ad. På toppen resulterede det dog i at man knapt kunne holde balancen og blev blæst afsted henover passet. Godt møre nåede vi frem, fandt en teltplads ved en lille sø, mæskede os i mad og gik omkuld.

Dag 4
Dagen efter stod den op toptur til Glittertind - Norge's næsthøjeste bjerg. Vi vidste vi skulle tidligt afsted for, at der var chance for nogenlunde vejr og vi startede da også ud i delvis sol, men allerede kort tid efter begyndte lave skyer at trække ind over. Det resulterede i at vi lidt højere oppe gik ind i skyerne og derefter havde mindre og mindre sigt. Vi havde endda problemer med at finde den markerede rute fordi vi til sidst kun kunne se ca 20 m frem! Toppen er en gletcher så på det sidste stykke var det hele blot hvidt og vi vidste kun, at vi var nået toppen fordi det begyndte at gå nedad igen!!

På vej mod toppen af Glittertind

Dag 5
Denne dag er en dag jeg gerne ville rive ud af historien. Selvom der er luft og masser af plads på fjeldet måtte vi desværre sande at man kommer hinanden meget nær når man er sammen 24/7 og irritationer hurtigt kan vokse sig store.  Der opstod gnidninger i vores lille gruppe som resulterede i at 3. manden drog hjem. Vi fik et par lift og kom retur til bilen så vi kunne sætte ham af ved Fagernes lufthavn.

Herefter kørte Lars og jeg til Gjendesheim, hvor den flinke cafeteria-dame gav os en god pris på parkeringen så vi valgte at parkere her den resterende tid. Vi slog teltet op i vandkanten og gik omkuld efter en noget tummult dag.