På et adventure race i regnvejr bliver cyklen vist lige så slidt som mig. Der skulle derfor nusses og pudses lidt om Cubine før end hun var ovenpå igen. Forledes fik hun hele turen med sæbe og olie, men i morgens inden turen gik på job måtte en ekstra indsats til.
Nu hvor dækkene var helt rene skulle det grove dæk skiftes til et forår/sommer dæk - den sag var nemt klaret og samtidig blev vand og sand fra slangeskift til a-race også fjernet. Næste issue var, at min bagbremse var mere end helt slidt væk. De mere erfarne har fortalt mig at det er en let sag at skifte bremseklodser....det er det helt sikkert også når man har prøvet det!!
Men første gang er altså noget andet. Det gik nemt at fjerne de brugte klodser - men så gik den hellere ikke længere for der var jo ikke plads til de nye! Så er det godt man har google som sin ven :o) På denne side, sammen med mange andre gode råd, fandt jeg løsningen:
"Brug gamle bremseklodser til at presse stemplerne tilbage i bremsekaliberen. Monter de gamle klodser, tving en stor skruetrækker ind mellem dem og vrik til stemplerne er presset ud. Brug ALDRIG de nye klodser sammen med en skruetrækker -klodserne bliver ødelagt."
Løsningen er hermed givet videre til andre første-gangs-bremseklods-skiftere og jeg siger tak til Kasper/Dansk-mtb.dk
Belønningen for indsatsen var en tur med oprullede ærmer i strålende solskin. Wow hvor var det varmt og herligt - sådan som et rigtigt forår skal være! Lad der komme mere af det.
Ah-ha, så lærte jeg hvad en klodsmajor er: En person med rang af major, som er ferm til at skifte bremseklodser. Kan du gøre det på samme måde på bilen ;-)
SvarSletNemlig!!
SvarSletJeg skal gerne forsøge - men har i Falck abbonnement så de kan hente bilen hvis der bliver problemer? ;o)